3 vigtige fokusområder for fotografen

De fleste fortaber sig i teknik og bekymrer sig om:

  • Hvilket kamera er bedst?
  • Hvilke objektiver skal jeg bruge?
  • Hvilken tripod er bedst?
  • Hvilken softbox og flashsystem?
  • Nogle smarte genveje til alting?

Svarene er altid variable og spørger du løs i diverse fotogrupper får du helt sikker masser af gode ekspert svar. Problemet er at du måske vil være ekspert på et andet områden end dem og så er svaret ikke godt.

Så lad være med at fokusere på hvad er godt eller skidt eller bedst eller allerbedst. Det er nemlig en ligning med mange ubekendte. Hvis det var nemt kunne du jo bare hoppe ind i en fotobutik og købe et kit til det hele. Sådan er det desværre ikke. Uanset hvilket udstyr du har eller drømmer om så er der nogle faktorer der er eviggyldige:

1: Lys

Eller skygge. Du skal kunne se hvordan lyset falder. Hvordan det bygger karakter og form på dit subjekt. Også selvom du ikke bruger flash. Uden spektakulært lys bliver billedet trivielt.

Bergamo Solnedgang
Bergamo Solnedgang. Modlys der skaber en silhuette.

Renee Zenia ved kæmpe vindue der giver flot lys.

I portrætfotografering er lys helt essentielt. Det kan godt virker lidt som en videnskab. Fordi du bruger lyset til at gøre ansigtet mere interessant. Så der er faktisk en serie standard lyssætninger man bruger konstant. Men det allervigtigste er at personen du portraterer får lysglimt i øjet. Også kendt som “catchlight”. Ellers bliver udtrykket fladt og i værste fald dødt at se på. Lysglimt får du ved at udnytte eksistereden lyskileder, eller du bruge en flash. Den skal være placeret således at du ikke tæsker pupillen ud med lys. Lyskuglen skal ligge i iris. Ikke pupillen.

2: Baggrund og detaljer

Rodet baggrund ødelægger alt. Sker der for meget omkring subjektet farer man hurtigt vild i billedet. Det bliver som en citronkage der pludselig vil smage af alle frugter. Det duer ikke. Komponer hvor du tager hensyn til hvad der dukker op i baggrunden.

Metode nummer et er at bruge bokeh. Det er sløret baggund i en billede. Det sætter netop fokus på subjektet fremfor baggrunden. Det der skal til for at sløre baggrunden er en god afstand til den samt et objektiv der kan håndtere lave F værdier.

Bokeh
Baggrunden er sløret: Bokeh. Supersmart når din baggrund er “travlt” og du vil have motivet mere i “fokus”.

3: Komposition og posering

Hvad vil du have med i billedet og hvor i billedet skal subjektet placeres? Det er essentielt at der er en plan. Ellers får du noget miskmask uden perspektivlinjer der starter en rejse for øjet.

Skyder du portrætter er posering netop din komposition. Der er masser af gode standardposeringer der altid virker. Det gælder om at få et lille arsenal ind så portrætterne bliver voldsomt bedre end smilende skolefotos.

Husk også at skyde fra andre vinkler end øjenhøjde. Frø og fugleperspektiv kan hurtige give en anden dynamik til motivet. Det er især godt til børnebilleder. Taler vi om gruppebilleder er det bedst at du arrangerer personerne. Så det ikke kommer til at ligne et spil kegler. Du kan snildt skabe lidt dynamik ved at sætte lidt “konflikt” eller attitude ind.

Susan Steampunk
Attituder og dynamik på tværs.
Teater Ordblindt
Arrangere personer så du ikke kun får smilende kegler.

Kompositoriske skærelinjer som giver en bedre kropslig helhed.

Det var 3 tips der mere bekymrer sig om hvordan motivet fremstår fremfor hvad for noget udstyr der er i tasken. Så er det bare om at holde kameraet varmt!