Under 1% gennemfører online kurser

Online kurser er til dig, der har rigtig god tid og selvdisciplin

Hvis du har et lille problem så kan du ofte finde et svar via en søgeportal eller en videoportal. Men har du brug for at vide noget bedre og i større omfang, så er brødkrummer ikke nok. Så kan du hoppe på et kursus i virkeligheden eller et online.

Jeg har produceret masser af videolæring; både som brødkrummer og som større koncepter. Så for 2 år siden testede jeg igen markedet for online kurser. Via Udemy portalen som falbyder vildt mange forskellige elearning kurser. Over 2 år er der kommet 1120 kursister. Det er mange. Dejligt mange. Men hvor mange lærte egentlig noget? Stort set ingen.

online-kursus-illustrationO,4% gennemførte et online kursus med 1120 tilmeldte.

Der er et naturligt hop for enkelte hvor de laver en fin start. Og så går kurset i glemmebogen.

Totalt i glemmebogen. Det er jo mærkeligt idet online kurser burde være ligesom at binge en tv-serie.

Så argumentet med at du jo kan lære når du får tid, det er smart.

Ja, men det er bare ikke brugbart.

Det er faktisk svært at lære noget.

Får du ikke tid via arbejde får du nok bare slet ikke tid til at lære det nye. Det kan være en nok så væsentlig årsag. Men så er der også elementet med, at det er nemt at glemme noget der ikke er i top 10. Det man altid kan gøre i morgen, bliver sjældent i morgen. Det er bare 100% menneskeligt.

Der var 0,4% der gennemførte. 95,3% kom aldrig i gang. 4,3% kom lidt i gang og så glemte de at gennemføre. Og det er faktisk normalt at 95% i snit, ikke kommer videre. Sådan er det bare med elearning (andre undervisere kommer frem til stort set samme tal).

Et andet nok så væsentlig element er distraktion. Arbejder fra en online platform er du udsat for permanente lokkebudskaber hvor alle apps forsøger at komme ind i din tid. Og få dig til at blive der så længe som muligt. Måske det bare er mere hyggeligt at hænge på SoMe fremfor at skulle pine hjernen noget mere.

Og så en stor overset elefant i elæringsrummet. Feedback.

Du får ingen feedback på den måde du forstår læringen på.

Eller misforstår læringen.

En lille slutterquiz er ikke noget der retter en skæv forståelsesramme op.

Dernæst er din elæring ikke noget du går til. Det er en mappe eller et login du bruger, når du husker det. Og som kursist bestemmer du selv om der skal læres helt færdigt. Min pointe er, at de færreste er i stand til at få noget ud af det – slet ikke i en travl arbejdshverdag.

Tallene taler højt.