Du har sikkert en vild stak billeder der er usorteret på din telefon. Men den laver på magisk vis albums med begivenheder og steder. Det er ikke fordi din telefon er specielt klog. Den bruger bare metadata.
Magi eller metadata?
Metadata er information som din telefon eller kamera gemmer om billeder. Det er stedet hvor det er taget, tidspunkt og hvilke tekniske indstillinger der er anvendt. Årsagen til at din telefon kender stedet er at du nok har GPS slået til (så dine korttjenester og vejrudsigt virker).
Professionelle kameraer har sjældet GPS data med idet de ikke har brug for at hjælpe med navigation. Men de gemmer alle kameraindstillinger i metadata. I apps som fx Lightroom kan du så lede efter billeder taget med en specifik blænde eller objektiv.
Organisering og sortering
Jeg møder en del der siger de har 50000 billeder eller såen. Det er jo fint nok til en arkiv, men tænk lige over hvem der skal se dine billeder. Hvis dine billeder hovedsageligt ligger i en digital mappe så er det nok fordi du alligevel ikke kan lide dem. Eller horder!
Billeder er taget for at de skal vises! Og for at du kan nyde dem igen og igen. Så hvordan kan vi sorterer billeder uden at vi skal bruge flere uger på at sortere eller have foldere med dubletter?
Kalendersortering eller emnesortering?
Nogle kører ren kalender på samtlige billeder. Det vil i praksis være en hovedmappe med årstal, derefter undermapper med dage eller måneder eller kvartaler. Det kommer helt an på hvor stor volumen er. Det er en effektiv sortering der ruller på tid.
Hvis du ny mest skyder fx fugle så er emnesortering nok bedre. Du er ligeglad med tidsmapper men vil hellere med det samme finde alle dine billeder af Rødkælk, Isfugl, Gråand etc. Så er mapperne mere efter en biologisk nomenklatur. Det kan snildt overføres til alt muligt. Det kommer helt an på hvad du laver billeder af.
Komboen
Jeg bruger selv en kombination af tid og emne. Jeg har en 1. sortering med kategorier såsom Erhverv, Natur, Portrætter, Steder, Familie. Inde i kategorien kommer så et årstal. Herunder er det visse mapper der er delt op i måneder fordi jeg skyder vanvittigt mange billeder af København. Men ikke så meget af Århus. Så Århus ligger bare under Steder i en mappe der hedder Århus. Men København ligger som Steder/København/Årstal/Måneder. Fordi jeg skyder ret mage bybilleder af Købemhavn på alle årstider.
Det jeg vil sige med det er at det kan være svært at organisere rent efter et system. Men komboen åbner op for massive mængder og små mængder. De små emnebaserede er smarte, når man ikke lige kan huske hvilket år man var her og der. Men stedets navn kan man huske.
Samlinger
Visse apps har noget voldsomt smart. I Lightroom er der Collections eller Smartcollections. Det er et album der samler billeder på TVÆRS af dine mapper. Fx har du billeder af en person som er på billeder i mange mapper. Hvordan samler du så samtlige billeder af den person uden at skulle kopiere billederne (som er dumt idet du så får dubletter og flere mapper der fylder kostbar harddisk plads).
En Collection er en virtuel mappe der egentlige bare hente en visning af de ønskede billeder men lader dem blive der hvor de er gemt. En Smartcollection er en automatisk samling hvor du sætter en regel op. Fx alle billeder taget i december 2020, eller alle billeder markeret med stjerne eller alle billeder som ligger i mappe X og har 3 stjerner. Disse samlinger spare plads og giver dig albums på tværs af mapper.
Især hvis du kører en stram organisering efter dato, men vil se et album af alle dine billeder af fuglen Rødkælk. Så kan du trække dem til den collection uden at de bliver kopieret.
Men der er noget der hedder nøgleord eller Keywords. Det er ord der beskriver billedet. Det er det som alle billeddatabaser bruger. Men det er noget der pt skal laves manuelt. Men keywords er et felt i metadata hvor du kan tilføje hvad der er i billedet. Tiden er allerede registeret fra selv kameraet. Så skriver man fx rødkælk, slotved skov, efterår, morgen. Eller bare rødkælk.
Det er vigtigt at du ikke laver en skriftlig fristil men mere forholder dig til hvad du ser i billedet helt konkret. Så opretter du en smartcollection der leder efter keywordet “rødkælk” og albummet vil så vise samtlige billeder der har det keyword i eget album.
Der kommer nok noget AI snart der kan kigge og identificere elementer på billeder. Det findes allerede på personer, men ikke ikoniske steder. Dvs appen kan lede efter et bestemt ansigt og lave et album med den eller de personer.
Når du importerer billeder i Lightroom har du også mulighed for at sætte keyword på med det samme. Det er smart hvis du kommer hjem med 1200 vildænder fra Store Vildmose. Så er det grove arbejde lavet.
Hvordan kommer du igang?
Sæt dig ned med et stykke helt almindeligt papir og skriv ned hvilke emner du fotograferer.
Giver det mening af sortere billeder i det?
Se om det er bedre at sætte det hele op efter en kalender.
Og bruge keywords eller manuelle albums på tværs af mapper.
Det tager en lille time at tænke det igennem. Kig derefter dine billedmapper igennem for lige at se hvilken volumen du er oppe i. Det kunne jo være der var en del blinde passagerer (billeder der ikke har en interesse for nogle, men som du gemmer fordi du kan).
Mht. til at slette overskudsbilleder bruger jeg selv reglen om at hvis det ikke er værd at printe ud, så er det jo heller ikke værd at gemme. Der er ingen der gider se dine 800 billeder fra turen til Herning. Men måske de gider se de 75 bedste,
Jeg er selv ingen engel. Jeg gemmer en del jeg ikke vil printe. Men jeg er blevet ret god til at nakke fejlskud og trimme ned, så jeg kun har de bedste af de bedste. Som eksempel: hvis jeg kommer hjem med 400 billeder har jeg efter 1-2 timer 50-100 tilbage. Typisk bliver den klump halveret ved næste gennemgang et par dage efter.
Hvis du ikke er så bevandret i apps så kommer her lige et par pointer mht. Adobe’s apps:
Photoshop kan redigere alt muligt i et billede og skabe et nyt fra ingenting. Det holder ikke styr på hvordan du gemmer billeder.
Lightroom er designet med en konkret arbejdsgang i tankerne. Det er hvordan du kommer fra kamera til output. Og arkivere det. Så Lightroom er OGSÅ et billedarkiv hvor du skal tage stilling til hvordan du hiver billeder ind og gemmer/redigerer dem.
Bridge er en navigationsapp der er meget visuel. Den er mest i familie med Windows Explorer eller Mac Finder. Faktisk bare et alternativ der kan det samme plus lidt mere. Fx vildt god integration til de apps du bruger samt sorteringsmuligheder ligesom Lightrooms Library.
God fornøjelse.
Første gang jeg skulle sætte mit arkiv i system tog det en halv dag at definere en organisering. Derefter tog det 4 fulde dage med at parkere billeder de rigtige steder. Jeg trimmede også arkivet i samme omgang. Det gav vildt meget plads!