100 ideer til Sociale Medier (SoMe) for indholdsskabere

Genbrug af eget eller andres indhold

Ja, husk at det ikke er alle der ser dit indhold første gang du trykker det af. Det er en god idé at skyde indholdet ud mere end kun en gang. Så du laver løbende en god blanding af genbrug og nyt. En frekvens kunne være 2 nye indholdsstykker derefter 1 stk genbrug. En 2-1-2-1 etc kørsel.

Pausebillede fra TV.

Over tid vil dit indholdshjul blive så stort at genbruget ikke bliver for tydeligt hvor du jo risikerer at tabe følgere. Repetition er godt men for meget er dårligt. Starter du koldt (du har intet indhold endnu) skal du som tommelfingerregel producere mindst 6 indlæg før du begynder at genbruge. Du skal bygge en følgerskare op og de er troløse og hurtigt ude hvis de får den samme ret hver gang.

Så hvad er nemt at genbruge? Og hvordan finder du på indhold?

Generelt indhold

  1. Del et interesant indlæg og kommenter hvorfor du synes det er spændende.
  2. Lav en forsmag på noget nyt du har i ærmet.
  3. Del et nyt salg du har lavet. Det kan vise andre at det du har er noget andre køber og dermed totalt iorden så de selv roligt kan købe det også.
  4. Find et godt citat og skriv det på et af dine egne billeder. Godt til lidt let fredagsunderholdning.
  5. Del en video der viser hvad du laver.
  6. Fortæl om din bestseller.
  7. Fortæl om andre SoMe stede du måske også har indhold.
  8. Del din forretnings historie.
  9. Del din musikafspilningsliste, hvilken kaffe du foretrækker eller noget lettere personligt der er nemt at relatere til for andre.
  10. Del en kundeudtalelse som er top god. Fx hvordan dit firma hjalp deres til …
  11. Brug data fra din virksomhed til at vise en infografik.
  12. Mind dine følgere om hvad du giver dem af godt indhold.
  13. Overraskende steder at finde inspiration
  14. Hvordan du definerer din egen success

Bag Scenen (Behind the Scene)

Her er vi på bagsiden af spillebordet. Her bliver vi mere personlige og autentiske. Det er også ”blooper” sektionen som vi jo elsker. Det er vildt sjovt at se på andres fejl. Men vi kan også dele dem selv og få det glorificerende fernis til at sprække lidt og vise menneskelighed.

  1. Fortæl om noget du troede du fiksede men så blev det meget værre (og du blev klogere … )
  2. Sådan kommer jeg på arbejde.
  3. Vis noget som kunder stort set ikke ser. Det kan være fra baglokalet eller ligenede.
  4. Hvordan ser din arbejdsplads helt konkret ud når du sidder ned. Selfie.
  5. Din skrivebord efter en lang kaotisk dag.
  6. Dit skrivebord når dine kollegaer fejrer din fødselsdag.
  7. Fortæl om ting du bliver distraheret af.
  8. Vis hvordan det ser ud når du arbejder hjemmefra.
  9. Vis en fritidsbeskæftigelse der får dig til at koble af og lade op.

Industri

  1. Banebrydende nyt i branchen?
  2. Fortæl hvordan du havnede i branchen.
  3. Ting du har lært ved at være i branchen
  4. Fortæl hvad der virker lige nu i branchen – og hvad der ikke gør.
  5. Fortæl om en virksomhed du beundrer og hvorfor
  6. Fortæl hvorfor du arbejder i branchen
  7. Områder hvor du mener branchen bør ændre sig
  8. Svar på et typisk soørgsmål du tit får om branchen
  9. Del en branche trend og din mening om den
  10. Del en aritkel du finder hjælpsom og fortæl hvorfor
  11. Post en kontroversiel mening – det giver debat
  12. Forklar om et kompliceret brancheforhold
  13. Hvad folk tage fejl af om din branche

Forretning

  1. Del et lækkert billede af et product du sælger
  2. Oprems en række fordele ved at bruge dit produkt
  3. Brug Insta stories til at vise din dag
  4. Fortæl noget som folk ikke ved om din forretning
  5. Del en postive oplevelse fra en kunde
  6. Hvordan du lavede en fejl om til en succes
  7. Fortæl hvordan dit produkt vil løse et problem
  8. Fortæl hvad du lærte fra dine konkurrenter
  9. Fortæl om dit bedste øjeblik i forretningen
  10. Del nogle ”hemmelige” tricks
  11. Tilbyd en rabat
  12. Hvorfor en milepæl er vigtig for dig
  13. Del et før og efter indlæg
  14. Hvorfor din forretning er anderledes
  15. Hvad det fortæller om din kunde at de køber hos dig

Konsulent

  1. Emner der driver dig til at gøre det bedste du kan
  2. Dræb nogel myter
  3. Vis hvordan man gør X
  4. Forklar et koncept eller ide som dine kunder bør kende
  5. Hvorfor disse bøger/artikler/værktøjer kan hjælpe dig
  6. Signaler der fortæller mig du ikke er klar
  7. Hvorfor du ikke bør gøre X
  8. Trin for trin guide
  9. Hvad jeg kigger efter når jeg arbejder med dig
  10. Fortællingen om hvordan jeg …
  11. Hvordan jeg hjælper dig med at nå dine mål
  12. Øjeblikker hvor jeg fandt mit kald
  13. X fejl jeg lavede som XX
  14. HVorfor min koncept er anderledes
  15. Evner du skal lede efter hvis X
  16. Øjeblikket hvor alt gav mening
  17. Hvordan du klarer en problemstilling

Freelancer/Coach

  1. De største misforståelser har om det du laver
  2. Hvor får jeg mine ideer fra?
  3. My drømmekunde er …
  4. Hvorfor mine evner indenfor X også hjælper mig med Y
  5. Vigtige redskaber som du behøver når du X
  6. Sådan forbliver jeg positiv
  7. _Hvorfor du fortjener mere X i dit liv
  8. X grunde til at mit produkt ikke er som du tror
  9. X problemer jeg kan hjælpe dig med at løse
  10. Gør X fremfor Y
  11. Hvad min coaching består af
  12. X måder min metode hjælper dig
  13. Del dine bedste coaching erfaringer

Dialog

  1. Svar med en [emoji] hvis du vil høre om …
  2. Lavet et indlæg med en skarp mening og spørg hvad læserne syntes
  3. Nævn 3 vennder der vil elske X
  4. Nævn en følger og fortæl hvorfor du følger vedkommende
  5. Bed dine følgere om at lære dig noget nyt
  6. Find en aktuel diskussion og deltag med dine mening
  7. Del et spøjst billede og bed følgerene om at komme med en titel til det
  8. Kommenter på en af dine følgers indlæg
  9. Personlige indslag
  10. X ting du ikke ved om mig
  11. Mit størst EUREKA!
  12. Mine skyldige fornøjelser
  13. Hvorfor du elsker at være bag scenen/på scenen.
  14. Dengang du ikke lyttede til mavefornemmelsen og …
  15. Hvordan du kobler af efter en stram dag.
  16. Denne dårlige vane kan jeg ikke komme af med.
  17. Denne form for påklædning giver mig X
  18. Hvorfor du ikke kan leve uden X
  19. Del et ældre billede og vis noget nostalagi
  20. Del et tankevækkende indlæg

Det er ikke kun tekst der virker på Sociale Medier

Gameboy Tegning. Tegning i Photoshop af Benny Thaibert
Du skal lave en “game plan” for din aktivitet
Tegnet i Photoshop af Benny Thaibert

Måske skal du bruge nogle billedbrikker der sætter noget på spidsen. Måske skal dine billedbrikker ikke se alt for almindelige og ligne alle de andres. Hvad får følgere til at stoppe på når de marathon scroller gennem et social medies tidslinje? Noget der ikke ligner alt det andet. Noget der inviterer til mere.

Du kan nemt lave billedbrikker i forskellige størrelse med samme design i Photoshop eller Illustrator. De har redskaber indbygget så du kan genbruge din stil på tværs af formater uden at gå på kompromis med hvordan indholdet ser ud. Om det er Photoshop eller Illustrator der er det rigtige værktøj kommet meget an på hvilken stil du vil have. Illustrator er mere “grafisk”. Photoshop er nemmere at lave billeder med men også at putte grafiske vignetter på. Kursus med billederbrikker til SoMe kan du finde lige her.

Video til Sociale Medier?

Du har sikkert fået ørerne TUDET fulde af at video bare er den nye guldkrukke for enden af regnbuen. Så mange kaster sig ud i at lave en video hvor de bare sidder og snakker. En video der ligeså godt kunne være skrevet som artikel. Vil du video så vis mere end bare dig selv. Kom med dækbilleder! En talende hoved video er fin hvis du vil vise kunder hvordan du lyder og gestikulere og forklarer sager.

En statisk video hvor du kun har en fortælling kan blive mere dynamisk hvis du optager den i bevægelse. Hvis kameraet følger dig mens du går rundt i virksomheden eller et andet sted skaber det en kontinuerlig bevægelse der fører et sted hen som seeren bliver ubevist nysgerrig på. Og dermed bliver hængende (måske sker der snart noget!). Sådanne video kræver lidt tilbehør til en smartphone og så er du flyvende. Vil du lære at lave juice dine video op til noget der ser mere spændende ud så overvej mit 1 dags kursus i Premere Rush. Et videoprogram der er bygget til lynfilm og Sociale Medier.