HomeKreativ med AdobeGrafikmagasinetTrends for designeren i 2017

Trends for designeren i 2017

2017-02-04_19-49-09

Hvad skal du være opmærksom på mht. farve, design og billeder i 2017. Hvilke designelementer vil bliver kernepunkter i moderne grafisk design?

Dominerende koncepter

Det vi har set de seneste år er en lille tendens til retro design. Vi ser cafeer, der finder vintage møblement og bruger skiltning, der er håndskrevet på tavler. Det skaber en høj grad af autencitet.

Vi ser emballage, der trækker hårde linjer tilbage ved kun at anvende lidt geometri og typografi på pakken. Og vi ser en tendens til at sager skal være overskuelige. Dvs. Du skal kunne se hvad der er i varen. Gennemsigtig emballage viser dig produktet. Der er ikke noget at skjule. Det er transparent.

I indholdstekst i design er citater med til at hive pointer frem. Men i højere grad er overskrifter og indledende tekster nu med til at afsløre, hvad du kommer til at læse om.

Fremfor mediernes overskriftslogik, hvor overskriften er designet til, at du klikker af nysgerrighed eller usikkerhed. Dvs. den ikke er præcis. Fx “Stort Firma konkurs” som ikke fortæller hvilket. Det hedder også clickbait. Det er uigennemsigtigt og uærligt.

Nøgleord i grafisk design for 2017:

  • Organisk (naturlige farver vil dominere)
  • Ærligt (Transperant både i information og emballage)
  • Autentisk (trækker tråde egen historie eller naturen)

Billedstil

Vi vil se en højere grad af billeder med lav kontrast. Det giver et vintage look og trækker linjer til en tid hvor alting synes nemmere at overskue end nuet. Autencitet beklædt med nostalgi. Men der vil også komme en ny trend.

Motiverne vil bliver mindre komponeret og mere rodet. Det skal se ærligt ud og lidt hjemmelavet. Så det man kalder snapshots, vil komme mere frem, som modvægt til de opstyltede erhvervsbilleder og de superpolerede billeder fra billedbureauerne.

Billeder skal se tilfældige ud og ligne øjeblikke i livet fremfor opstillinger.

Den "gamle" stil

BITL5657-2

Den nye stil

BITL5657

Emballage design

Der er en herlig stigning i produkter, der kommer i gennemsigtig emballage. Forbrugeren kan se hvad det er der handles. Også ingredienslisten bliver tydeligere så forbrugeren ikke bliver snydt.

Sådanne produkter betragtes som ærlige. Fremfor produkter hvor ingredienslisten er så lille som muligt og gemt af vejen.

Symbolet på billig fremstillet industrivare. Især allergikere, vegetarer og veganere har været med til at bære denne bølge.

BITL5034

Farver

Firmaet Pantone dominerer medierne mht til at forudsige en trend. Og sådan kan man jo også skabe en trend! Det er en frisk grøn der skal bære designet hjem. For et par år siden var det en lys limegrøn man så overalt.

Men som Constance i filmen Gosford Park (som udviklede sig til serien Downton Abbey) sagde om en entre fra en af selskabets yngre ankom i grøn kjole: “Difficult colour, green … very tricky”.

Så det er ikke alene grøn, der bør bære design.

Det er i virkeligheden naturens farver der kommer i højsædet. Farver vi ser i skoven, i organiske produkter og materialer der ikke er plastik. Så spæn ned i supermarkedet og kig på grønsager. Der ligger alle dine trendfarver og farvesammensætninger.

Det binder sammen med det øgede opmærksomhed for klimaændringer, nye begyndelser og ægte miljøbevidsthed.

Trendfarver for 2017

Klik her for at hente farverne til InDesign

Grafisk Design

Ærlighed er klarhed. Minimalismen kan risikere at kommer i højsædet igen med simple logoer der er nemme at afkode. Hvilket trækker imod retrodesign med typografi over mange linjer. Men klarhed og overskuelighed er de ord der skal dominere tankerne i designet.

Det kommer med klar typografi der begynder at gå fra de tynde skrifter til tykke skrifter:

2017-02-04_19-48-01

Udover at satsbilledet skal bære budskabet i tekste tydeligere. Det er også nødvendigt i en tid hvor der bliver læst mindre i dybden. Teksten skal simpelthen sælges bedre for at blive kærtegnet af øjne der læser.

Og så vil der være den rebelske linje. Hvor skrifter er væsentlig mere eksperimenterende over mod håndskrift. Det falder i tråd med firmaer lange historie så det ligner noget fra “dengang”. Der er det vi ser i letomsættelige forbrugsprodukter.

2017-02-04_19-49-09

FOLLOW US ON:
Refine Edge i Photos
Sådan overfører du

Designer - Photographer - Adobe TrainerGrafisk TroldmandSpecialist i Photoshop, InDesign og Illustrator. Har en baggrund indenfor kunst og marketing. Skrevet bøger og lavet online videoer samt lavet seminarer for Adobe. Når der ikke undervises arbejder jeg med visuelt design på egen tegnestue. Adobe Certified Instructor Adobe Experience Expert