Slemme knibe tricks i InDesign

Nogle gange passer typografien ikke helt så godt med spalterne. Der dukker floder og franske horeunger op. Samt skudhuller. Når det sker så er det tid til at knibe. Der er to grundlæggende forskellige måder at knibe på i InDesign. Du kan knibe hele molevitten, eller nøjes med at knibe luften mellem ordene. Såeh det …

Den almindelige knibning er ret nem. Den anden findes kun som en professionelt tag i keyboardet. Du skal simpelthen have healer fingrene frem og ramme tasterne præcist.

Almindelig knibning:

Almindelige knibning klares med: Hold ALT nede på markeret tekst og Tast på pil frem eller tilbage. For hvert tastetryk kniber du som standard 20/1000 em i InDesign. Det er alt alt alt alt for meget. Hvis du kun behøver at knibe 8/1000em for at få resultatet skal du jo ikke overknibe. Derfor skal du gå i InDesign Preferences (indstillinger (CTRL+K/Cmd+K)) under “units and increments”. Sæt værdien til 1. Når du nu bruger genvejen rykker den kun en af gangen. Så er der mere ro på og bedre kvalitet i knibningen.

kerning-indesign

Eller du kan selv skrive en værdi ind i Kerning feltet i Control baren. Men du skal alligevel vælge den klump tekst der skal knibes, så jeg synes nu genvejen er mere frisk at bruge.

Luft mellem ord knibning

Den anden måde at knibe på er at nøjes med at presse på luftet mellem ordenen. I praksis betyder det at typografien får lov til at beholde deres indbyrdes luftafstande bogstaverne imellem. En noget mere subtil måde at arbejde med luft på. Så hvordan gør vi?

Du markerer teksten der skal have presse luft. Du holder Cmd+Alt+Å nede for at øge luften. Du holder Cmd+ALT+Backspace ned for at mindske luften på bestialsk vis.

Kom ud af kniben

Du kan markere teksten og så bruge genvejn Cmd+Alt+Q. Den kvitter knibning på markeret tekst. Eller du kan nulle det hele fra Control baren.

Hvordan ser forskellen ud?

Her ses 2 stumper tekst der hver er knebet forskelligt. Den til venstre er knebet almindeligt. Den til højre har fået presset kun luft mellem ord.

knibning-indesign

Den vakse læser kan med det samme næsten råbe; “jamen han (kejseren) har jo ikke noget tøj på!” Forskellen er marginal. Men den er der. Ligesom i 100m løb. Det er marginalerne der giver sejren.

Hvor har jeg knebet henne?

Kommer der en korrektur eller markant ændring i dit layout, er det bestemt ikke sikkert, at din knibning passer længere. Knibning anvendes for at mase og flytte ord rundt, så du undgår franske horeunger og andre typografiske hjertestop. Du ved hvordan du annullere dem. Men måske kan du ikke lige huske hvor du har være ude med knibtangen. Men det er der heldigvis råd for. I InDesign Preferences (indstillinger (CTRL+K/Cmd+K)) under “composition” kan du slå en visualisering til. Den maler din tekstbaggrund støvet grøn hvis der er knebet i området. Se det er da smart på en poppet måde:

knibning-composition-indesign

Farveladen viser med tydelighed hvor der er knebet i de to tekster. Så ved du pludselig hvor ballademageren er, når korrektur nummer 17 dukker op.

2 er bedre end 1?

Det er faktisk muligt at knibe både hele molevitten og så mase lidt luft bagefter. Altså lidt af hvert som man kender det fra de Radikale løsninger. Cocktail metoden uden målebæger. Lidt sprut i og så tynde op og så forstærke lidt etc indtil det smager.

Bruger du cocktail metoden bliver “composition: custom tracking/kerning” visningen meget mere festlig med båthorn og kopimaskine:

dobbelt-knibning

De gule områder er der hvor der knibes med begge metoder.

Så er du måske fået lagt håret tilbage med knibeteknikker. Prøv det af og få bedre satsbillede.