HomeKreativ med AdobeAlt om InDesignSådan læser InDesign billedstørrelser i forhold til en brower

Sådan læser InDesign billedstørrelser i forhold til en brower

200

InDesign læser printinformationen i billeder. Så det som InDesign læser er hvor mange pixels der skal anvendes per printet tomme. Så jo flere pixels et billede rummer jo højere kvalitet kan der printes i. En browser er skabt til at vise indhold, der ikke eksisterer på papir. Så den læser ikke printinformationen i billedet, men holder sig udelukkende til pixelstørrelsen – som så er billedstørrelsen.

Her et eksempel på hvordan InDesign ser et billede i forhold til en browser:

100

Herunder er samme billede med samme pixelstørrelse sat til at printe med 200 “pixels per printet tomme”.

200

Og slutteligt samme billede med samme pixelstørrelse sat til at printe med 300.

300

Browseren læser pixelstørrelse og den er ens for alle 3 billeder. Det vil sige det har samme størrelse og bliver vist ens. InDesign tolker printinformationen og dermed læser den hvor mange pixels der skal printes per printet 2,54 cm. Og i sidste eksempel skal printeren bruge 300 af slagsen, så billedet bliver småt på papir i den høje printkvalitet.

Hvor stort skal billedet være til magasintryk?

Der skal du bruge 300dpi. Groft sagt svarer det til 300ppi. Så per printet 2,54cm skal der være 300 pixels. Et billede med 1200 pixels i bredden vil da kunne printes i denne kvalitet og fylde: (1200/300) x 2,54= 10,16cm

Billedstørrelse kontrol i InDesign

Heldigvis har InDesign flere muligheder i at se den ægte kvalitet inden man skyder en trykfil ud. Du kan se den effektive printstørrelse i Links panelet.  Er du supersmart hipster sætter du din egen preflight op til at fange “undermålere” automatisk; så du ikke designer noget der kommer til at se grimt ud på tryk.

link-panel-indesign-bitspot-kursus

 

 

FOLLOW US ON:
Photoshop på Kaffe
Afrund kanter indivi

Designer - Photographer - Adobe TrainerGrafisk TroldmandSpecialist i Photoshop, InDesign og Illustrator. Har en baggrund indenfor kunst og marketing. Skrevet bøger og lavet online videoer samt lavet seminarer for Adobe. Når der ikke undervises arbejder jeg med visuelt design på egen tegnestue. Adobe Certified Instructor Adobe Experience Expert