HomeblogAlt om FotograferingHvordan med langtidseksponering og ND filter?

Hvordan med langtidseksponering og ND filter?

Det er ferietid og så er der tid til con-amore projekter. Fx kan jeg lide at bruge tid på at tage billeder. Ikke kun at vade rundt men også finde motivet. Og så bruge masser at tid på at optage det.

Den type billeder, der kan opnås med langtidseksponering, er et anderledes lys eller en magisk ro i billedet. Men for at kunne optage et billede over adskillige sekunder, eller minutter, kræver det, at du ikke lukker uanede mængder af lys ind.

Det kan gøres med et højt F-tal (blænde). Men i fuld dagslys er det ikke altid nok.

Så er det et ND filter bruger brugbart. Det er en “solbrille” der sættes på objektivet. Den dæmper lyset i forskellige grader og dermed kan du holde lukkeren åben i længere tid.

Et andet kritisk stykke udstyr til denne type billeder er et stabilt stativ og stativhoved. Så dit kamera er helt helt helt roligt. Og så er det bare, at komme igang med den meditative process.

Nu vil jeg lige illustrere hvordan dette billede blev til:

nd filter example

Vandet er helt roligt med en pivskarp horisont og stensætningen er det bærende element. Skyerne er i drift, men sejler rundt over midten. Super heldigt for det giver vildt meget mere atmosfære.

Billedet er taget med lukkeren åben i 2 minutter.F = 16 og brændvidden er 24mm. Ca. 40 cm over stenniveauet.

Her er opskriften på ND filter billeder:

En tripod der kan stå stille (de billige har det med at glide lidt). Et stativhoved, så det er nemmere at justere en vandret horisont. Det hoved skal kunne bære og holde kamera + objektiv helt stille også.

Et ND filter der dæmper lyset.

Et klud eller den lille plastikskive der sidder på din kamerarem til at spærre for søgeren (så du ikke lukker baglys ind).

En remote udløser. Det er desværre de færreste kameraer der kan holde en lukkertid på over 30 sekunder. Det kan man kun typisk i “bulb” mode hvor du skal holder fingeren på udløserknappen i ligeså mange sekunder som du vil optage. Det er helt i hegnet fordi du efter nogle sekunder kommer til at ryste lidt på hånden. Og så ryster du kamera og billede. Fordelen ved en remote udløser er, at du ikke skal trykke på selve kameraet for at optage (dermed sparer du risikoen for at ryste det). Har du ikke en remote sætter du kameraet til 2 sekunders selvudløserforsinkelse. Det er en funktion du konsekvent skal bruge hvis du optager via stativ. Så er der stort set ingen rystelser fra dit tryk.

Her et “behind the scene” billede. Hvor du kan se at vandet ikke ligger helt roligt.

IMG_0820

Jeg har valgt at bruge:

Canon 5D MK3 kamera fordi jeg er vild med de 2 drejehjul på huset der gør det rasende hurtigt at indstille blænde og lukker på samme tid i manuel tilstand. Der vil jeg gerne have kreativ kontrol, og den måde de designer deres huse på, passer rigtig fint til mine hænder.

Til dette billede var der et F4, 24-105 L objektiv på. Det er den serie med den røde ring. Det betyder at de er vejrforsejlede og selve slibningen på linserne i objektivet er ofte af højere kvalitet. Dvs der er mindre kromatisk aberation på billedet og optisk forvrængning af virkeligheden. Det er ikke et supervildt objektiv. Men det er let og fleksibelt og dermed perfekt til mange situationer.

Remote kontrolleren er en kinesisk JYC jeg købte for 2 år siden. Den kan ikke slukkes men har siden købet kørt på de samme batterier! Og den var meget billigere end Canons egen. Den fungerer fint også til timelapse.

Stativet er et Gitzo Carbon. Carbon fordi det er et let materiale der også er stabilt. Det er et stavtiv jeg har meget med rundt og det har fået mange tæsk sammen med sand og saltvand. Det holder stadigvæk og jeg tror det efterhånden er 8-9 år gammelt. Stativhovedet er et Sirui K10-X kuglehoved. Med libelle. Det er relativt let og nemt at fiksere. Og så kan det bære op til 20kg. Skal jeg købe et stativ idag vil jeg vælge Sirui. Det er billigere end Gitzo og kvaliteten ser ud til at være den samme.

Jeg bruger ikke den originale kamerarem, så for at blokere for lys i søgeren, sætter jeg bare en pudseklud på med elastik. Det er altid godt at have nogle elastikker på stativet.

ND (neutral density) filter system bruger jeg LEE filters. Det er den sjove firkant du ser på billedet. Det er et system hvor det er nemt at udvide. Og den firkantede ramme kan sætte på alle objektiver. Man køber en aluskive der passer til det respektive diameter på objektivet. Dermed kan det samme filter bruger på flere størrelser. Jeg bruger det også til et anden objektiv med anden diameter. Det er ret dyrt synes jeg. Så jeg har pt kun en Bigstopper som høvler lyset ned i 10 “grader”.

Kort sagt skal du bruge:

  • Kamera.
  • Stativ.
  • Remote.
  • ND filter.
  • Blokering af lys i søgeren.

Et tip til at se gennem et kulsort søger

Når der er et bigstopper filter på kameraet kan du ikke se en disse gennem søgeren.

Men slår du “live view” til så du bruger bagskærmen istedet, kan du se det hele.

Lee systemet har glasskivet på en plade der nemt kan tages af og på. Men har du en version hvor du skruer et filter på selve objektivet bliver virkeligheden mere besværlig. Så brug live view til at tilpasse motivet inden du optager.

FOLLOW US ON:
Illustrator 3 timers
Kan mobil til 5000 u

Designer - Photographer - Adobe TrainerGrafisk TroldmandSpecialist i Photoshop, InDesign og Illustrator. Har en baggrund indenfor kunst og marketing. Skrevet bøger og lavet online videoer samt lavet seminarer for Adobe. Når der ikke undervises arbejder jeg med visuelt design på egen tegnestue. Adobe Certified Instructor Adobe Experience Expert