Hvorfor du kan bruge brightness/contrast

De fleste får et surt opstød og rynker på næsen hvis du afslører at du benytter dig af den gamle Brightness/Contrast funktion i Photoshop. Historisk var det nok det mest ondskabsfulde panel i Photoshop. Hvor alle pixels blev lysnet uden hensyn til om de lå i skygge-mellemtone-højlys området. Men for mange versioner siden blev der skruet en ny motor sammen til Brightness/Contrast. Så nu tager det særdeles godt hensyn til hvilke pixels der bør lysnes.

Hvordan virker det så?

Vi bruger den nemme forklaringsmodel og holder alt op mod histogrammet.

Jeg har sat 4 referencepunkter ind i billeder. Det der står til venstre er de oprindelige data. Dem til højre de nye data med justeringen [ original/nye ]. Så en urolig slædetur brænder ikke pixels ud grundet den nye motor.

Her er opsætningen uden nogle justeringer:

brightness-contrast-photoshop-01-kursus

Her går vi ned i kontrast. Bemærk at histogrammet krymper sammen.

brightness-contrast-photoshop-05-kursus

Her går vi op i kontrast. Der kommer mere spredning på de pixels der ligger i de lyse og mørke områder. Mere kontrast betyder færre mellemtoner. brightness-contrast-photoshop-04-kursus

Her hugger vi til og sætter alt det lyse helt i bund. Bemærk at de helt mørke pixels ikke bare klatter sammen men bevarer så meget som muligt deres mørkegrad.

brightness-contrast-photoshop-03-kursus

Vi giver den gas med lyset og blæser mellemtonerne ud i lyset.

brightness-contrast-photoshop-02-kursus

Så du kan med andre ord snildt få dette nemme værktøj med i værktøjskassen uden at dine billeder tager skade (som de gjorde med den gamle motor).

Så hvordan vil jeg fikse dette billede?

Her er originalen:

xx-2

Her er billedet efter en meget kort tur i Brightness/Contrast.

Brightness 79,det var noget mørkt.

Contrast -33. Så der kommer mere tegning i billedet fremfor pang på lys og mørke.

xx

Hvorfor Brightness/Contrast fremfor … ?

Hvorfor har snedkeren mere end et stykke værktøj der basalt set kan det samme? Snedkeren kommer ikke kun med en hammer i værktøjskassen. Sådan er Photoshop også. Så her er regnestykket, når du har brug for at lysne/mørke billeder:

Matrice over håndteringsmuligheder:

Brightness/Contrast

Der er 2 slæder du kan lege med. Slut. Det er vanvittigt hurtigt at bruge.

Levels

Du har 3 slædeture pr. kanel. Dvs. du har 4×3 justeringsmuligheder = 12.

Curves

Du har 14 punkter pr. kurve som du har 4 af. Så 4×14 justeringsmuligheder = 56.

Så med hele 3 værktøjer i kassen, gælder det jo om at bruge det, som passer bedst til det der skal fikses i billedet. Derfor er det også kritisk at forstå, hvad et histogram viser.

Vil du strammes helt op i Photoshop kan du se en kursusoversigt her.