HomeKreativ med AdobeAlt om FotograferingBliv venner med dit histogram

Bliv venner med dit histogram

histogram-RGB

Det er ganske rart at vide hvordan man skal oversætte et RGB histogram. Udover at være et ret væsentlig panel i Photoshop samt et bærende element i Photoshop’s paneler Curves og især Levels er det også noget der bruges aktivt når du tager billeder med et spejlreflekskamera.

Faktisk kan du få det frem på dit kamera’s skærm så du med det samme kan analysere dit billede og rette ind med det samme til skud 2. Så slipper du for overarbejde i det digitale mørkekammer bagefter. Det er en klar fordel. Meget kan reddes i Photoshop men hvorfor har du brug for at redde det er det helt store spørgsmål.

Vi starter med en gennemgang at princippet af hvordan du læser dit histogram. Ønsker du den tekniske ingeniør gennemgang henvises til wikipedia. Her ser vi på histogrammet som et værktøj til at finde ud af om vi har ramt rigtigt med vores lys og mørke.

Princippet for histogramvisningen

Vi opererer med 3 områder. Skygger, mellemtoner og højlys. Så i den ene ende er det mørkt og den anden lyst. Simpelt. Man kan reelt dele det ind i 3 lige store områder. Dine pixels er så dem der dukker op inde i dette billede. Men på din skærm ser du ikke et farveforløb eller 3 områder der fortæller hvor meget af dit billede der ligger hvor belysningsmæssigt set. Men ved du hvor de lyse og mørke pixels er placeret i histogrammet er du på rette vej.

Normaleksponering

histogram

Du skal opleve lyset på ovenstående måde hvor den sandfarvede bunke er dine pixels i billedet. Et histogram der ligner denne sandbunke svarer til billedet her til højre.

_EN_6544

Histogram med lille kontrast

lille-kontrast-histogram

Din tonebredde ligger overvejende i midten og dermed kan billedet synes fladt.

kontrast-lille

 

Histogram med stor kontrast

stor-kontrast-histogram

Spreder dine pixels sig mere ud er der mere kontrast i dit billede.

kontrast

Billedet er lettere overeksponeret

overeks-histogram

Det meste at dit billede ligger i det lyse felt. Så de dominerer. Det er der ofte ikke noget i vejen med hvis du fx har et billede med meget hvid baggrund. Man kender også den typer billeder som High-Key. Fordi det hele tilter mod lyst.

overeks

Billedet klipper dit højlys.

overeks2-histogram

En del af dine pixel data er brændt ud. De er kridhvide og der er ikke noget at hente i de områder i mørkekammeret heller. Ærgeligt.

 

overeksCLIP

Billedet er lettere underbelyst

undereks-histogram

Det meste af din pixeldata ligger i den mørke del. Man kalder også denne type billeder for Low-Key. Fordi det mørke dominerer i billedet. Welcome to the dark side …]undereks

Billedet er underbelyst og indebrændt

undereks2-histogram

En del data er røget ud af dit spektrum til rådighed. Så der er simpelthen pixels der er blevet kulsorte. Så der vil være områder der ikke kan reddes i mørkekammeret længere. Vandkanden vil i dette billede ikke komme til sin ret. Den klatter sammen i sort.

undereksCLIP

Generel aflæsning

Så nu ved du hvordan du afkoder histogrammet direkte på dit kamera. Spar kedelig arbejdstid i mørkekammere, og få bedre tid til at lave gode billeder. Her til højre, slutter jeg lige af med at vise havenissen med nogle krusseduller, der viser hvor tonerne nok ligger i histogrammet, i forhold til billedet.

histogram-reading

 

 

 

 

FOLLOW US ON:
Splash eller blomst
Lorem Ipsum for dem

Designer - Photographer - Adobe TrainerGrafisk TroldmandSpecialist i Photoshop, InDesign og Illustrator. Har en baggrund indenfor kunst og marketing. Skrevet bøger og lavet online videoer samt lavet seminarer for Adobe. Når der ikke undervises arbejder jeg med visuelt design på egen tegnestue. Adobe Certified Instructor Adobe Experience Expert