Avanceret Colour Grading i Lightroom
Det er meget på tale for tiden om hvordan man sætter en nu farvestemning ind i et billede. Photoshop fik for et par versioner siden Color Lookup lag som man kender fra filmverdenen. Men det har Lightroom ikke. Der er ikke lige en bunke hurtige Instagram agtige filtre der kan bygge en nyt udtryk sammen i en forfærdelig fart. Eller er der?
Presets i Lightroom
Der ligger en lille veritabel gavebod af fremkalde indstillinger i Develop modulet. Der har du også chancen for selv at finde et forbagt look. Eller du kan springe overbord og selv lave et. Gemme det. Og genbruge det. Det er latterligt nemt.
Når du står i Develop modulet har en en hel menu pakket med presets. Smid dem på eller gem dine egne. Hvis du vil gemme dine egne skal du først fremkalde billedet i den stil og look du ønsker. Derefter klikke på på det store plus. Der kommer en dialogboks og i Lightroom hvor du kan navngive og vælge en mappe looket skal ligge i.
Dem med blå er hvor jeg har gemt nogle af mine hjemmelavede indstillinger.
Men hvad har det dog med Colour Grading at gøre?
Ingenting. Absolut ingenting. Men alligevel lidt. Det er jo her du gemmer dine egne unikke looks!
Et eksempel på et look og hvordan det er fremkaldt
Her er et billede banket direkte ud fra kamera af model Susan Cornelius, som jeg selv har taget:
Vi vil gerne ramme et retro look der er mere ovre i det kunstneriske og maleriske. Derfor vil vi høvle ned på lyset, farverne og hive nogle af farver mere ud end andre.
Jeg viser alle de konkrete indstillinger der er anvendt til ovenstående billede.
Basisfremkaldelse:
Jeg vil gerne have billeder mørkere med samtidigt må der gerne være noget lys tilbage som er meget lyst. Det lyder kræsent og det er det også. Derforer exposure ret høj og highlights er også drønet i plus. Men alle andre der har noget med lys at gøre er drønet i minus. Derefter vil jeg have at farver bliver støvede og mindre farvemættede. En lav contrast og clarity får farverne til at smelte. Derefter er Vibrance og Saturation droslet ned så farver bliver svage og sarte at se på. Resultatet bliver således:
Farve look
Men harmonien er ikke på plads endnu. Farverne skal styre endnu mere. Derfor skal der ses mere præcist på saturation:
De grønne kommer til at poppe lidt mere sammen med de røde. Derefter er de orangegule droslet ned. Ellers bliver det for varmt.
Farvernes lys
Nogle af farverne er lidt for fesne alligevel så vi skal se på lyset for dem. Nogle vil jeg have mere mørke i det for at finde farvebalancen i billedet.
Resultater bliver således:
Overordnet Farvetone
Det næstsidste jeg gør for farve looket er at smide en toning på. De lyse farve skal være gulnede. De mørke farver skal have en snert af blålilla. For det synes jeg bare.
Resultatet bliver således:
Sidste step i colour grading:
Det jeg gør nu er ret så unormalt. Normalt ville man høvle rundt i kanalerne i Tone Curve panelet. Men idag er jeg rebel. Og som diktator i oprørsbevægelsen ruller jeg med min Wacom tank ind i Camera Calibration og bøller rundt på hvordan farvefortolkningen skal være i mine inderste kernepixels. Sådan er det bare.
Og her er så resultatet af det maleriske fotografi af blomsterhår:
Sådan kom det look frem!